تبلیغات
•• جزیره گیمــر •• - نقد و بررسی بازی Dead Space 2
 
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 :: نویسنده : MOHAMMAD
Dead Space 2
ترس، ترس و ترس. احتمالاً با شنیدن نام عنوان Dead Space  همین کلمات در ذهنتان تداعی می‌شود. عنوانی که پس از مدت‌ها توانست معنای واقعی ترس را زنده کند و نشان دهد که این ژانر هنوز هم پابرجا است. آیزاک کلارک، قهرمان این بازی به گونه‌ای شما را در دل این بازی ترستاک فرو می‌برد که می‌توان این عنوان را جزء برترین‌های صنعت گیم در ژانر ترس به حساب آورد. EA را هم که حتماً می‌شناسید؟ غیر ممکن است در پس ساخت عنوانی سود نهفته باشد و این شرکت پر آوازه به سراغ آن نرود. و اینگونه Dead Space 2  پا به عرصه گذاشت. این بازی به پشتوانه شماره نخست خود توانست سر و صدایی به راه بیندازد و بسیاری را برای به دست گرفتن کنترل آیزاک کلارک (Isaac Clarke) و درک حس ترس منتظر نگه دارد. ویدئو‌ها و تصاویر پیش از عرضه نشان می‌داد که باز هم با عنوانی قابل قبول طرفیم. البته از آنجا که طی چند ماه گذشته به من ثابت شده که نباید به تبلیغات پیش از عرضه توجه بیش از حدی داشت منتظر ماندم تا Dead Space 2 عرضه شود و ببینم که آیا باز هم نکرومورف‌ها (Necromorphs) مرا می‌ترسانند یا نه؟


از ایشیمورا تا Sprawl، از ترس تا ترس

شخصیت بازی هنوز هم آیزاک کلارک است. مهندسی که باز هم در ماجرایی گرفتار می‌شود که به وظایف کاری‌اش مربوط نیست. او پس از رهایی از سفینه منحوس ایشیمورا (USG Ishimura) دچار مشکلات روحی و فراموشی شده و به همین دلیل به مدت سه سال تحت نظر و مراقبت است. اما آیا کابوس او پایان یافته؟ جواب منفی است. نه تنها مشکلات او کم نمی‌شوند بلکه توهمات نامزد مرده‌اش که روحش در قسمت اول گاهاً به ما کمک می‌کرد نیز گریبان او را گرفته‌اند و اکنون این تنها نکرومورف‌ها نیستند که سوهان روح آیزاک شده‌اند. البته باید برخی داستان‌های سیاسی را نیز به مشکلات او اضافه کرد.داستان بازی این بار به جای یک سفینه در یک شهر واقع در فضا به نام Sprawl روی می‌دهد که در یکی از قمر‌های مشتری بنا شده. این شهر هم مانند ایشیمورا مورد هجوم نکرومورف‌ها قرار گرفته. وجود این موجودات کافی است تا نام بازی را درک کنید. باز هم فضایی مرده پیش روی شماست که جولانگاه موجوداتی چندش آور قرار گرفته و بویی از زندگی در آن به مشام نمی‌رسد. البته اینکه داستان در Sprawl روی می‌دهد، دلیل نمی‌شود که رد پاهایی از قسمت اول در بازی نباشد. همه چیز به گذشته مربوط است و سازندگان حتی برای ایجاد ارتباط قوی‌تر بین دو نسخه برخی مراحل داستان را دوباره در ایشیمورا که اکنون در Sprawl واقع است، روایت می‌کنند.داستان بازی نسبت به شماره اول که داستانی تقریباً کلیشه‌ای داشت پیشرفت کرده و پیچ و خم‌های بیشتری به آن اضافه شده. اما باز هم آنچنان پیچیده و تو در تو نیست. دلیل این امر این است که سازندگان این سری به هیچ وجه قصد ندارند مخاطب را با داستان بترسانند و هدفشان چیز دیگری است. نسبت به شماره قبل تم روانشناسانه بازی به شدت افزایش یافته و همه چیز بر پایه ترس از نکرومورف‌ها نیست، بلکه اینبار توهمات ذهن بیمار آیزاک هم شما را می‌ترسانند.

یکی از ویژگی‌های مثبت اضافه شده به بازی صحبت کردن آیزاک و شخصیت پردازی مناسب‌تر اوست. دیگر یک شخصیت صامت را تحت کنترل ندارید و آیزاک نسبت به صحبت‌ها و اتفاقات، واکنش کلامی نشان می‌دهد. دیالوگ شخصیت‌های فرعی از نظر کمی و کیفی افزایش یافته. اما یک مشکل جزئی در این بخش توجه بیشتر به شخصیت‌های مثبت نسبت به شخصیت‌های منفی است. شخصیت پردازی این شخصیت‌ها نیز مناسب است و از روی خط سیرشان در داستان می‌توان به خصوصیاتشان پی برد. در عنوان قبل از طریق فایل‌های نوشتاری و صوتی با سرگذشت ساکنین ایشیمورا آشنا می‌شدید. این فایل‌ها هنوز هم در بازی موجودند، ولی تعدادشان کاهش یافته و سعی بر این بوده که بیشتر این سرگذشت‌ها را کلی و در طی بازی بفهمید. داستان و روایت در Dead Space 2 پیشرفت خوبی داشته است و برای عنوانی که محوریت آن ترس است و نه روانشناسی کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. البته این به این معنا نیست که داستان ارزش خاصی ندارد و کم اهمیت است.
ترسی با چاشنی خشونت

Dead Space 2 جزؤ عناوینی است که ادامه آنها وابستگی زیادی از نظر گیم پلی به شماره قبل دارد. اگر شماره نخست را به اتمام رسانده باشید کاملاً راحت با سیستم کنترل و مکانیزم‌های گوناگون بازی هماهنگ می‌شوید. مثل همیشه این نکرومورف‌های گوناگون‌اند که سد راهتان هستند و باز هم باید با استفاده از مکانیزم نقطه ضعف آنها را از پای در بیاورید. البته می‌توانید هر طور که دلتان خواست آنها را تکه تکه کنید ولی این کار تنها یک نتیجه دارد و آن هم هدر رفتن مهمات است. تعداد دشمنان با اینکه از تنوع خوبی برخوردار بود اما باز هم افزایش یافته که برخی از افزایش‌ها جهت هماهنگ کردن بازی با لوکیشن جدیدش کاملاً ضروری بودند. تعداد هیولاهای عظیم الجثه‌تر یا به اصلاح Boss نیز افزایش یافته. اما نباید به سبک کلاسیک آخر هر مرحله منتظر این موجودات باشید و ممکن است اواسط یک چپتر هم با این مخلوقات بی ریخت (!) روبرو شوید. این دشمنان اصلی کاملاً هوشمندانه در بازی قرار گرفته‌اند و از آنها تنها جهت خالی نبودن عریضه و وجود به اصطلاح یک غول آخر استفاده نشده است. مثلاً در بخشی از بازی باید آیزاک را در نبرد با ذهنش یاری کنید و جلوی حملات روانی او را بگیرید.

کنترل شخصیت هنوز هم نرم و روان صورت می‌گیرد. دوربین بازی روی شانه آیزاک قرار دارد و از مشکلات آن کاسته شده. برای جلوگیری از تکراری و بیش از حد خطی شدن بازی چند مکانیزم متفاوت در بازی تعبیه شده‌اند. جالبترین آنها را می‌توان حالت سقوط آزاد در فضا دانست که به وسیله جت پک آیزاک انجام می‌شود. در این بخش باید به سرعت به اجسام عظیم سر راهتان جا خالی بدهید تا به هدف خود برسید. حرکت در کانالهای شهر به حالت سینه خیز هم ویژگی دیگری است که کم و بیش در بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انجا که آیزاک مهندس است اینبار در برخی موارد مجبورید سیستم‌های کامپیوتری را هک کنید. البته تعداد اینگونه مراحل آنچنان زیاد نیست و با توجه به اینکه این مکانیزم تکراری است، تعدد آن قطعاً به بازی لطمه می‌زد.مراحلی از Dead Space که در فضای بدون جاذبه روی می‌داد را که به خاطر دارید؟ البته که یادتان هست. یکی از چالش برانگیزترین مکانیزم‌های بازی همان حالت بود که خطر دشمنان و صد البته لذت گردش در محیط بازی را چند برابر می‌کرد. یک ایراد آن سیستم این بود که نمی‌توانستید آزادانه در فضا بگردید و تنها باید محل مورد نظر خود برای انتقال را انتخاب می‌کردید و به آن منتقل می‌شدید. اما این بار به کمک جت پک موجود در لباس آیزاک می‌توانید به راحتی در محیط بدون جاذبه حرکت کنید و آزادانه به پرواز در آیید. محیط‌های خالی از اکسیژن هنوز هم موجودند و ترکیب آنها با مکان‌های بی جاذبه به سرعت گیم پلی می‌افزاید.

فروشگاه شماره قبل با همان مکانیزم مشابه نیر در بازی قرار دارد که می‌توانید در آن کارهایی همچون خرید سلاح، مهمات، ارتقاء زره و ... را انجام دهید. ارتقاء اسلحه‌ها و نیرو‌ها باز هم در مکان دیگری به نام Bench صورت می‌گیرد که برای ارتقائشان به Power Node نیاز دارید. Power Node به تعداد کم در محیط بازی موجود است و باید هنگام عبور از یک اتاق مطمئن شوید که همه جا را گشته‌اید. ذخیره بازی هم در مکان‌هایی به نام Save Station انجام می‌شود. اگر لباس آیزاک دیگر برایتان تکراری شده باید بدانید که ارتقاء زره دیگر تنها اضافه کردن چند تکه آهن اضافه نیست، بلکه تنوع نسبتاً خوبی در زره‌های بازی ایجاد شده و ظاهر آنها نیز با وجود اینکه در کل مثل هم است، دارای جزئیات متفاوتی است. سلاح‌های بازی هم اکثراً مثل گذشته است و تغییر خاصی در آنها داده نشده. Locator که همچون نقشه‌های کوچک برخی بازی‌ها عمل می‌کرد دستخوش تغییر شده و اکنون علاوه بر هدفی که باید به سمت آن رفت، نزدیکترین فروشگاه، محل ارتقاء سلاح و ایستگاه ذخیره را نشان می‌دهد.
خشونت بازی کاملاً افزایش یافته و صحنه‌هایی خشن و گاهی چندش آور را در بازی می‌بینید. اکنون تکه تکه کردن نکرومورف و جنازه‌ها خون بیشتری را به اطراف پخش می‌كند. اگر می‌خواهید یکی از چندش آورترین صحنه‌های بازی را ببینید توصیه می‌کنم که سوزنی که باید در حدقه چشم راست آیزاک فرو کنید را کمی بی دقت حرکت دهید! اگر یک نکرومورف بیش از حد به شما نزدیک شود و با جهشی خود را به شما برساند دیگر کاری از دست سلاح‌ها بر نمی‌آید و باید با دست خالی و با سیستم کلید زنی به مصاف آنها بروید. این سیستم در درجه‌های سختی بالا کاربرد بیشتری پیدا می‌کند و تعبیه تنها یک کلید برای آن منجر به ساده‌تر شدن گیم پلی می‌شود. هوش مصنوعی دشمنان در حد خودشان مناسب است. شما که از یک هیولای بی ریخت و بی عقل (!) انتظار ندارید تا مانند یک انسان تصمیمات عاقلانه بگیرد. تنوع در رفتار همه دشمنان دیده می‌شود و نوع حمله هرکدام با ظاهرشان همخوانی دارد.

دیگر خبری از بارگذاری بین مراحل نیست و هر قسمت از بازی بدون وقفه آغاز می‌شود. مثلاً به محظ نجات آیزاک از یک خطر جدی بازی با نوشته‌ای در زیر تصویر به شما می‌فهماند که پا به مرحله‌ی بعدی بازی گذاشته‌اید. البته در صورت کشته شدن شخصیت در بازی باید برای مدت بسیار کوتاهی منتظر بارگذاری دوباره بازی باشید.بی شک یکی از مهمترین بخش‌های اضافه شده به بازی بخش آنلاین آن است که بازیکنان را به دو گروه انسان‌ها و نکرومورف‌ها تقسیم می‌کند. این بخش پنج مد گوناگون دارد. البته هیچ شخصی انتظار یک بخش آنلاین پربار از این بازی را ندارد و همین مقدار هم می‌تواند مناسب باشد. اکنون انتخاب با شماست که انسان باشید یا نکرومورف. قطعاً نوع مبارزات انسان‌ها نسبت به نکرومورف‌ها متفاوت است و با تحت کنترل گرفتن هرکدام باید تغییراتی در استراتژی خود بوجود آورید.

فضایی کاملاً مرده

فضایی مرده نیازمند طراحی‌هایی مرده است. این مورد کاملاً توسط سازندگان درک شده بود و اکنون نیز شده. بارزترین ویژگی طراحی‌های گرافیکی بازی بعد هنری آن است. شاید با خود فکر کنید کجای آن محیط‌های آهنی و ماشینی هنری بود؟ اما این هم هنر است. این هنر است که محیط را تا این حد دلمرده طراحی کرد و گیمر را نیز ترغیب کرد که در آن به گشت و گذار و کشت و کشتار بپردازد. این فرمول موفق باعث می‌شود که نه تنها از بازی زده نشوید بلکه به آن جذب شوید.پیشرفت خوب بازی در بخش گرافیک فنی این است که کیفیت اجسام فلزی افزایش یافته و دیگر همه بارها بر دوش نورپردازی نیست تا ایرادها را بپوشاند. اجسام فلزی و خصوصاً زره آیزاک کاملاً دقیق طراحی شده‌اند و لبه هایشان اثر آنچنانی از تیزی به خود نمی‌بیند.

 البته متاسفانه تمام این تعاریف هنگامی درست است که با این اجسام فاصله داشته باشید و زمانی که به آنها نزدیک شوید دچار افت کیفیت می‌شوند. البته منظور این نیست که کیفیتی افتضاح دارند، اما آنچنان خوب هم نیستند. خوشبختانه این ایراد به زره‌های آیزاک از آنجا که اکثراً نزدیک تصویر هستند، وارد نیست و کیفیت آنها دچار افت بسیار کمی می‌شود. متاسفانه در بخش طراحی سلاح‌ها هم شاهد این ایراد هستیم و به نظر می‌رسد که مدل سه بعدی برخی از آنها مستقیماً از نسخه قبل وارد بازی شده.کمی باگ هم در بازی دیده می‌شود. اکثر این باگ‌ها به مدل آیزاک مربوط است که گاهی در محیط به میزان جزئی فرو می‌رود و گاهی هم در خود بدن او. مثلاً هنگام بلند شدن از زمین زانویش کمی در سینه‌اش فرو می‌رود که این ایراد هنگامی که لباسی بزرگتر پوشیده باشد تشدید می‌شود. طراحی نکرومورف‌ها هم چشم نواز و هم چندش آور است! از آنجا که این موجودات حاصل ترکیب بدن انسان با موجودات ناشناخته فضایی است، گاهی شاهد این هستیم که اعضا و جوارح بدن یک انسان از گوشه و کنار بدنشان بیرون زده. تکه تکه کردن بدن این هیولاها هنوز هم در بازی موجود است و لذت بخش. از آنجا که این بار چهره آیزاک را در بازی به صورت کامل و بسیار بیشتر از قبل می‌بینیم باید انتظار داشت که طراحی چهره او مناسب باشد. حقیقت این است که طراحی چهره آیزاک و دیگر شخصیت‌ها در بازی خوب است، ولی عالی نیست. اگر فقط کلیات را در نطر بگیریم چهره‌ها کاملاً دقیق طراحی شده‌اند و مشکلی ندارند، ولی در صورت دقیق شدن شاهد این هستیم که پرداخت آنچنانی روی صورت‌ها انجام نشده و پوست با وجود اینکه با چین و چروک به نظر می‌رسد ولی آنچنان با جزئیات نیست و این چین و چروک‌ها بیشتر شبیه تکسچر‌هایی صاف و یکدست هستند.
یکی دیگر از ایراداتی که متاسفانه هنوز هم در بازی موجود است، بی وزنی اجساد دشمنان است که تنها با یک برخورد کوچک به شکل عجیبی به حرکت در می‌آیند و اثری از وزن در آنها دیده نمی‌شود. حرکت این اجساد به گونه‌ای است که گویی مشغول فوت کردت یک قطعه پلاستیک نازک هستید.بخش نورپردازی هنوز هم فوق العاده است و به نوبه خود بسیاری از ایراد‌ها را رفع می‌کند. علاوه بر این، این بخش مهمترین وظیفه را در ترسناک و مرده بودن محیط به عهده دارد. سایه زنی بر روی اشیاء کاملاً بی نقص است و سایه زنی زره آیزاک یک سطح از آنها نیز بالاتر است. در اکثر مواقع محیط‌های بازی بسته‌اند و میزان دید ما کم است اما در برخی مراحل همچون سقوط آزاد محیط‌هایی بزرگ به گیمر نشان داده می‌شوند که محسور کننده‌اند. تجربه حرکت در کنار مشتری و عبور از کنار اجرام آسمانی قطعاً لذت بخش است.

بخصوص اینکه تمام این محیط‌ها با دقت و حوصله طراحی شده‌اند. محیط‌های غبار آلود هم عالی‌اند و با ورود به همچین محیط‌هایی باید مراقب خود باشید. طراحی غبار‌ها کاملاً حرفه‌ای و طبیعی است و در سراسر محیط پخش‌اند و هر از گاهی دشمنی هولناک از میانشان وارد صحنه می‌شود.یکی از ویژگی‌های Dead Space این بود که سعی نداشت شما را در محیط‌های صرفاً تاریک بترساند و اکثر محیط‌ها دارای نوری متعادل بودند. این استاندارد تا حدودی در Dead Space 2 رعایت شده. این بار تعداد محیط‌ها کمی تاریک‌تر شده‌اند اما هنوز هم تاریک محظ نیستند و این تاریکی نیست که شما را می‌ترساند.
صوت‌های مرگبار

فکر کنید در محیطی آرام و ترسناک حرکت می‌کنید و ناگهان تلویزیون با صدایی بلند روشن شود. چه حسی پیدا می‌کنید؟ حتماً می‌ترسید. این فرمول ساده راز ترساندن Dead Space 2 است و مهمترین نقش را در این فرآیند صدا ایفا می‌کند. اینجا هم همینگونه است و در حالی که مشغول حرکتید صدای ترستاک حمله یک نکرومورف شما را می‌ترساند. البته فقط صدای او نیست و موسیقی بازی با تمام توان به او کمک می‌کند. صدای این موجودات بسته به شکل و شمایل و حرکاتشان متفاوت است. مثلاً یک موجود چاق که آهسته راه می‌رود صدایی بم دارد و هیولایی چابک صدایی تیز و گوش خراش. انتخاب صدای مناسب برای این موجودات فوق العاده است و ایرادی ندارد. جدا از نکرومورف‌ها صداگذاری انسان‌ها هم مناسب است و دیالوگ‌ها منطقی‌اند. هر زمان که لازم باشد حس ترس را در صدای دیگران می‌شنوید. اما این اتفاق به هیچ وجه در مورد آیزاک نمی‌افتد. صدای او کاملاً مصمم است و به نظر می‌رسد که پس از تجربه‌اش در ایشیمورا هیچ ترسی در او رخنه نمی‌کند. به همین جهت صدای او پخته و مردانه است. از ویژگی‌های مناسب بازی که از نسخه قبل به ارث برده شده سیستم دقیق تخمین فاصله صداست که در صورت استفاده از یک هدست شما را بهتر متوجه منبع صدا در محیط می‌کند.

افکت‌های برخورد اشیاء هم تغییر خاصی نکرده و همچون گذشته عالی است و در اثر برخوردشان با یکدیگر صدایی مناسب پخش می‌شود. صدای اسلحه‌ها هم از آنجا که تغییر آنچنانی نداشته‌اند خوب است.اگر می‌خواهید که واقعا بترسید پس باید موسیقی‌های ممتد در یک بازی را فراموش کنید و به زیر صداهایی کمجان ولی ترسناک اکتفا کنید. در این بازی هم همین طور است. همیشه صدایی ضعیف و شبح وار پخش می‌شود که در این مورد خاص به تنهایی کار چندین موسیقی متنوع را انجام می‌دهد. البته هنگامی که مورد هجوم قرار بگیرید این موسیقی اوج می‌گیرد و با ریتم تند تری نواخته می‌شود تا بر استرس شما بیافزاید.
سخن آخر

Dead Space 2 عنوانیست که می‌تواند یکی از برترین‌های سال 2011 میلادی باشد. شاید بازی نسبت به نسخه قبل تغییر زیادی نداشته باشد ولی هنوز هم از بازی لذت می‌برید. داستان بازی را می‌توان اصلی‌ترین تغییر بازی دانست، زیرا دیگر عناصر وفاداری خاصی به گذشته داشته‌اند و سازندگان بدون ریسک دست به ساخت بازی زده‌اند. اما این محافظه کاری به هیچ وجه به ضررشان تمام نشده. پس اگر باز هم می‌خواهید که بترسید و حوصله بازی‌های به ظاهر ترسناک ولی در باطن اکشن را ندارید قطعاً اصلی‌ترین گزینه برایتان Dead Space 2 است.





نوع مطلب : نقد و بررسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:24 بعد از ظهر
Hi there, I read your blog on a regular basis. Your humoristic
style is awesome, keep up the good work!
یکشنبه 4 تیر 1396 10:04 بعد از ظهر
I comment when I like a article on a site or if I have something to valuable to contribute to the discussion. It is triggered by the sincerness
communicated in the article I looked at. And on this post •• جزیره گیمــر •• - نقد و بررسی بازی Dead Space 2.
I was excited enough to leave a comment ;) I do have 2 questions for you if it's allright.
Could it be just me or do a few of these remarks appear
like written by brain dead visitors? :-P And, if you are posting at other social
sites, I'd like to follow anything new you have to post.
Would you make a list the complete urls of your shared sites like
your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:50 قبل از ظهر
Great post.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 04:44 بعد از ظهر
Whats up are using Wordpress for your blog platform?

I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create
my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog?
Any help would be really appreciated!
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 05:07 قبل از ظهر
Hi my loved one! I wish to say that this post
is amazing, great written and come with almost all
vital infos. I'd like to see extra posts like this .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


•• جزیره گیمــر ••
دنیای بزرگ بازی های رایانه
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : MOHAMMAD
نویسندگان
نظرسنجی
بیشتر از كدام ایتم های گارنا خرید می كنید؟










آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


ساخت فلش مدیا پلیر